کد خبر : ۸۸ دسته : اماکن , توریستی , درباره روستا , تاریخ انتشار : ۱۴:۳۳ - چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
اندازه فونت نسخه چاپی

آثار تاریخی ثبت ملی شده روستای پوده

به گزارش سایت رسمی پوده; روستای تاریخی پوده 13 اثر تاریخی دارد که 7 اثر آن ثبت ملی شده است. درشهرستان دهاقان با 176 اثر شناسایی شده 22 اثر آن به ثبت رسیده است

مسجدی قدیمی به نام مسجد بازار در جنوب این روستا قرار دارد که دارای منبر و حوض سنگی زیبایی است که به دوره صفویه مربوط می شود .درون حجره های آن, بر روی دیوارها , آثاری از نقاشی های زیبا و اصیل دوره صفویه باقی مانده است.منبر مسجد از سنگ سیاه است و پنج  پله دارد در حاشیه منبر نام 14 معصوم خوشنویسی و کنده کاری شده است ودر سمت دیگر آن آیت الکرسی را نقد نموده اند بر گوشه ای از این منبر این بیت امده است.((بنا نهاد همین منبر علی ست ابن علی و بوداق این قلندر))در سمت دیگر هم بیتی آمده است که با حساب ابجد 1062 ه.ق یعنی سال سلطنت شاه صفی بن شاه عباس کبیر را نشان می دهد نام حجار این منبر نیز در زاویه هز منبر دیده میشود.

۱۸ مهر ۱۳۹۰
مسجد تاریخی جامع پوده شهرستان دهاقان مرمت شد.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دهاقان گفت: برای مرمت در ورودی، استحکام بخشی دیوارها، کف و سقف این بنای تاریخی 400 میلیون ریال هزینه شده است. طیاری افزود: برروی منبر سنگی این بنای دوره صفوی، نام چهارده معصوم (ع) خوشنویسی و آیه الکرسی کنده کاری شده است. نام حجار و کاتب منبر میرزا و محمد امین نیز در زاویه ای از این منبر دیده می شود.

وی با اشاره به اینکه سنگ آب مسجد از چشم اندازهای زیبای این بنای تاریخی مذهبی است افزود: مسجد جامع پوده به شماره 894 به ثبت رسیده است.

منبر سنگی

قلعه خان

کوه شاه عبدالله

شاهزید

بند خاکی

ارسال نظر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


صوت و فیلم

گزارش تصویری