کد خبر : ۵۲ دسته : اماکن , توریستی , درباره روستا , تاریخ انتشار : ۱۶:۴۸ - سه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
اندازه فونت نسخه چاپی

آثار تاریخی پوده در زمره آثار ممتاز است

به گزارش سایت رسمی پوده; روستای پوده دارای 13 آثار تاریخی میباشد که 7 اثر آن ثبت ملی شده است و آثار و بناهای تاریخی آن عبارتند از : آثاری از بازار قدیمی پوده ، مسجد تاریخی پوده و منبر سنگی و زیبای آن ، آثاری از کارگاه های عصاری (روغن کشی ) و بقایای قلعة یوسف خان و …. زبان رایج مردم روستا فارسی است .

ویژگیهای خاصی که این محل را نسبت به برخی روستاهای شهرستان متمایز می کند عبارتند از آثار تاریخی از جمله مسجد تاریخی پوده و صنایع روستایی متعدد.

منبر سنگی:

مسجدی قدیمی به نام مسجد بازار در جنوب این روستا قرار دارد که دارای منبر و حوض سنگی زیبایی است که به دوره صفویه مربوط می شود .درون حجره های آن, بر روی دیوارها , آثاری از نقاشی های زیبا و اصیل دوره صفویه باقی مانده است.منبر مسجد از سنگ سیاه است و پنج پله دارد در حاشیه منبر نام 14 معصوم خوشنویسی و کنده کاری شده است ودر سمت دیگر آن آیت الکرسی را نقد نموده اند بر گوشه ای از این منبر این بیت امده است.((بنا نهاد همین منبر علی ست ابن علی و بوداق این قلندر))در سمت دیگر هم بیتی آمده است که با حساب ابجد 1062 ه.ق یعنی سال سلطنت شاه صفی بن شاه عباس کبیر را نشان می دهد نام حجار این منبر نیز در زاویه هز منبر دیده میشود.

امامزاده شاه زید پوده:

آستان امامزاده شاهزید (علیه السلام) در شهرستان شهرضا، در فاصلة 23 کیلومتری دهاقان و 33 کیلومتری شهرضا در بیرون روستای پوده واقع شده است. ساختمان بقعه بنایی با مصالح خشت و گل و زیر بنایی 100 متری دارد و گنبدی خشتی سبز رنگی که ارتفاع از کف به 12 متر می رسد روی بقعه قرار گرفته است. ضریحی فلزی از جنس آهن و رنگ آمیزی شده داخل بقعه روی سنگ مزار در داخل حرم امامزاده شاه زید (علیه السلام) قرار گرفته است. بقعة فوق فاقد هر نوع تزئینات گچ کاری، آینه کاری و کاشیکاری است. در کنار این بقعه آرامگاه اهل قبور اهالی دارد. امامزاده شاه زید در روستای پوده . اهالی محل عقیده دارند كه او شاه زیدبن محمدبن حنفیه است كه بعد از شهادت سر آن در اصفهان وتن او در این محل دفن گردیده است. نسب این امامزاده بنا به اعتقاد مردم به حضرت امام سجاد (علیه السلام) می رسد.
امام زاده سید پوده:.زیارتگاهی در پوده است که یادگاری در دوره ی صفویه است. این همان سیدی است که سردار معروف نادرشاه امیر چله وصیت کرده بود جنازه اش در کنار این سید به خاک سپرده شود. عزاداران در روز عاشورا در این محل جمع می شوند

ارسال نظر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


صوت و فیلم

گزارش تصویری